ویتامین ,ماهی ,مورد ,منبع ,خورشید ,مفید ,مورد نیاز ,نیاز روزانه ,منبع مفید ,قرار دهند ,خورشید قرارآفتاب شدید در اکثر روز های سال در شهر یزد سبب دوری افراطی مردم از مواجه شدن با نور خورشید شده است این دوری در مورد بانوان بیشتر لحاظ میشود چرا که ساعات آفتابی را در منزل و یا محل کار به سر می برند و هنگام مواجه با نور خورشید هم بهره ای نمیبرند زیرا پوشش مانع دریافت نور و ساخت ویتامین D در پوست می شود.پیشنهاد می شود در ساعات اولیه صبح که شدت آفتاب سوزاننده نیست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهند زمان تقریبی 20 دقیقه کافیست و باز هم تکرار میشود نور مستقیم نه از پشت شیشه.

10 منبع مفید برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن

1.اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، ویتامین D تولید می‌کند.

2. شیر غنی شده با ویتامین D که می‌توان از آن بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

3. ماهی تن نیز یکی از منابع مفید ویتامین D است و سطح ویتامین D‌ موجود در آن به مراتب بیشتر از ماهی ساردین است.

4. ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می‌آیند.

5. زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می‌شود زرده و سفیده  را حتما با هم مصرف کنید.

6. جگر گاو نیز منبع سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است.

7. روغن کبد ماهی که با طعم‌دهنده‌هایی چون نعنا یا مرکبات و یا به شکل کپسول‌های مکمل ارائه می‌شود، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌آید.

8. آب پرتقال غنی شده با ویتامین D نیز برای دریافت دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین گزینه مفیدی است.

9. غلات غنی شده با ویتامین D‌ نیز به همراه شیر یا آب پرتقال غنی شده منبع مفید این ویتامین هستند.

10. مکمل‌ها نیز می‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند که البته استفاده و اثر بخشی آن ها برای یک دوره محدود است.

 

نویسنده: فیزیوتراپیست سجاد زینلی

 

منبع اصلی مطلب : کلینیک فیزیوتراپی حنان یزد
برچسب ها : ویتامین ,ماهی ,مورد ,منبع ,خورشید ,مفید ,مورد نیاز ,نیاز روزانه ,منبع مفید ,قرار دهند ,خورشید قرار
اشتراک گذاری: این صفحه را به اشتراک بگذارید

سایت : کمبود ویتامین D در خانم های یزدی